πŸ“’ Actions Speak Louder Than Words!

Inkscape tutorial - Tukar saiz dokumen

Posted: Feb 15, 2020 | Reading time: 2 min
⚠️ Warning: This post is over a year old, the information may be out of date.
πŸ“’ I’ve moved to a new website. Please visit me at https://journal.robbi.my !
post

Makluman

Sebenarnya aku nak tulis tutorial design kad jemputan vector based menggunakan perisian Inkscape tapi sebab leceh sangat nak catat satu-satu so aku sempat buat catatan sampai tukar saiz dokumen je, kemudian aku terus layan design sampai siap tanpa ada apa-apa catatat. Hahaha..jangan marah, next time la ye πŸ˜‚

Bismillahirahmanirahim, Assalamualaikum wbt buat semua pembaca blog saya. Hari ini saya akan tunjukkan cara untuk membuat kad jemputan dengan menggunakan perisian sumber terbuka (dan percuma) menggunakan Inkscape menukar saiz dokumen pada perisian sumber terbuka Inkscape.

Pada mulanya saya ingin menggunakan perisian Adobe Illustrator tapi saya ingin mencabar diri saya mengunakan perisian Inkscape sebagai alternatif. Secara jujur saya pernah menggunakan perisian Inkscape waktu saya sedang berkecimpun dalam dunia reka bentuk (ya bang, saya pernah kerja sebagai designer dan marketer juga pada waktu itu) dan saya rasa perisian ini mungkin lebih matang berbanding berapa tahun lepas

Anda boleh muat turun perisian Inkscape daripada laman sesawang rasmi mereka dan pasang pada komputer anda. Saya menggunakan Inkscape 0.92.4 (fuh, sudah bertahun lama tapi masih belum reach version 1.0.0) :stuck_out_tongue:

Lepas pasang, buka perisian tersebut dan kemudian bukak File dan pilih Document Properties (atau pun boleh je buka pakai shortcut SHIFT+CTRL+D )

Setkan saiz kad anda, saya set saiz 6 x 4 In sebagai saiz kad pilihan anda. Ni adalah saiz kebiasaan pencetak pakai untuk kad jemputan.

Ok, aku dah malas nak catat step seterusnya. Design aku pun dah siap nih, buat dalam se jam gitu jugak, tu pasal aku rasa malas nak rekod step pastu campur mengantuk :sleeping: Maaf tutorial sampai kat step tukar saiz dokumen je lah ye. Hahaha..Bye! :laughing:

Edit

Have some thoughts, discussion or feedback on this post?
Related Posts

Other posts you may be interested in:

IndieWeb Interactions

Below you can find the interactions that this page has had using Indieweb. Which means, you can mentioned this URL on any website that support WebMention. Have you written a response to this post? Let me know the URL:

((Do you use a website that do not set up with WebMention capabilities? You can use Comment Parade.)